Velkommen

Velkommen til Børnehuset Carlsro

Børnehuset Carlsro er en integreret institution, der er normeret til 140 børn som har til huse i tre bygninger. De to af bygningerne udgør børnehaven og vuggestuen ligger i Langhuset på 1. sal. Både vuggestuen og børnehaven har gode store legepladser tilknyttet og institutionen bruger flittigt de nærliggende grønne områder.

Vuggestuen
Har særligt fokus på tilknytning og relation samt at vi arbejder med en metode der hedder ”Flyt fokus”. Den sætter fokus på det positive samvær, relations arbejde og positiv udvikling.

Børnehaven:
har særligt fokus på sprog, sproglig udvikling og sprogstimulering. Alle medarbejdere har en pædagog med særlig viden om sprogpædagogik og sprogindsatser. Arbejdet med science herunder fysik, kemi og matematik for småbørn er blevet en integreret del i Børnehuset Carlsro og en fredag om måneden er særlig afsat til science. Magnolia: Sprogtilbuddet Magnolia har til huse i børnehaven. Magnolia består af 2 sprogpædagoger, som alle arbejder med småbørn i en flersprogede kontekst i Rødovre kommune. Magnolia er ikke et tilbud man kan blive skrevet op til men det er dagtilbudsleder, der kan visitere til tilbuddet.
I Børnehuset Carlsro arbejder vi med den ”ny styrket pædagogisk læreplan” som understøtter dagtilbuddets arbejde med hele tiden at sikre og udvikle høj kvalitet i dagtilbuddet.
Der arbejdes med sprogudvikling for alle børn i institutionen ligesom personalet har særlig øje for det enkelte barns eventuelle behov.

Pædagogisk set lægger Carlsro vægt på, at læring sker gennem leg og i samspil med andre. De voksne skaber et trygt og stimulerende miljø, hvor de lytter og anerkender barnet. Sammen går de voksne og børn på opdagelse, og sammen undersøger og lærer de.
I Børnehuset Carlsro ønsker vi at skabe et trygt og udviklende miljø, hvor vi giver børnene mulighed for medbestemmelse. Vi ønsker at styrke børnenes selvværd og tolerance samt udvikle deres sociale kompetencer til at leve i et demokratisk samfund.
I dagligdagen er det vigtigste for os at give børnene omsorg og tryghed for derved at styrke dem i deres udvikling til at blive selvstændige og selvhjulpne små mennesker, der føler selvtillid og glæde ved at være sig selv samt ved fællesskabet med de andre børn.
Udgangspunktet for vores pædagogiske arbejde er at tage hensyn til, hvor det enkelte barn er lige nu i alder og udvikling.
Vi ønsker at skabe en alsidig og udfordrende institution med barnet i centrum, hvor ny viden, leg, læring og spændende kulturelle oplevelser vil indgå som væsentlige elementer i den daglige pædagogik.
Ligeledes ønsker vi et givende samarbejde med forældre, hvor gensidig tillid og respekt er nøgleordene. Pædagoger er eksperter på børn generelt – men forældrene er eksperter på deres eget barn.

Kostpolitik i Børnehuset Carlsro

Shape Created with Sketch.

Velkomstfolder for Børnehuset Carlsro

Shape Created with Sketch.