Principper for Børnehuset Carlsro

I vores pædagogiske arbejde lægger vi vægt på anerkendende relationer mellem pædagog og barn. Den voksne skal fokusere på børnenes ressourcer.
En god relation, hvor der er mulighed for udvikling, kræver tryghed gennem anerkendelse af barnet som person.
Vi forsøger at give hvert enkelt barn en viden om og forståelse for, at alle mennesker ikke er ens og dermed videregive børnene en tolerance samt tålmodighed over for andre.
Vi sørger for at tage udgangspunkt i børnegruppen, og så vidt det er muligt i det enkelte barns behov. Vi tilskynder at give børnene lyst og mod til yderligere udvikling.
I børnenes konflikter forsøger vi at få dem til at lytte til hinandens oplevelser og hjælper dem med at sætte ord på følelser for derigennem at løse konflikten.
Vi lægger vægt på, at det er de voksne, der er ansvarlige for, at der skabes et trygt miljø, så relationen mellem pædagog og barn bliver så god som mulig.